W I edycji projektu „Szkoła w radiu” udział brały cztery krakowskie szkoły – Gimnazjum nr 13 oraz Licea Ogólnokształcące: XI, XV i XXXIV.

                   XXXIV LO

Od listopada 2010 r. do czerwca br. młodzież uczestniczyła w dwugodzinnych warsztatach dziennikarskich, które odbywały się dwa razy w miesiącu. Podczas tych spotkań uczniowie zdobywali wiedzę z zakresu mediów i dziennikarstwa, w tym m.in. informacje dotyczące gatunków dziennikarskich, nagrań reporterskich, montażu komputerowego oraz przygotowania scenariuszy audycji publicystycznych. Ponadto młodzi ludzie przygotowywali się każdorazowo do prowadzenia programu radiowego na tematy związane z życiem szkoły, ważnymi wydarzeniami, których była organizatorem lub uczestnikiem oraz tym, co ich samych interesowało czy nurtowało. Postępy młodych adeptów dziennikarstwa słuchacze radia Pryzmat śledzić mogli od stycznia do czerwca. W sumie wyemitowanych zostało 21 godzinnych programów z udziałem uczniów szkół biorących udział w projekcie, a gdy doliczymy do tego jeszcze powtórki to w ramach I edycji projektu powstały 42 audycje.
Projekt „Szkoła w radiu” to mnóstwo wytężonej pracy, ale przede wszystkim wiele nowych, cennych doświadczeń, zarówno dla uczestników zajęć, jak i dla prowadzących. Młodzi ludzie sporo się nauczyli, nabyli wielu praktycznych umiejętności w zakresie nagrywania i montażu materiałów dźwiękowych oraz prowadzenia audycji publicystycznej. Z każdą kolejną wizytą w naszym radiowym studiu nabierali coraz więcej swobody i pewności siebie, co – mamy nadzieję – było doskonale słychać na antenie. Najważniejsze jest jednak to, że ta praca sprawiła im radość i dała satysfakcję, a nam – motywację do dalszych działań.

 

 

Uczestnicy o projekcie

Uczestnicząc w projekcie „Szkoła w radiu” mogłam się wiele nauczyć. Wiem już m.in., jak przeprowadzić wywiad czy zrobić reportaż. Obserwowałam, jak powstaje audycja publicystyczna i sama brałam w niej udział, a przy okazji miałam przy tym super zabawę i dużo śmiechu. To jest dobry pomysł dla młodych ludzi, którzy chcą zdobyć nowe, ciekawe doświadczenia, miło spędzić czas i świetnie się bawić!
Justyna Lorenc

Projekt „Szkoła w radiu” to nie tylko nauka dziennikarstwa w miłej atmosferze, ale też okazja do poznania nowych ludzi i zintegrowania się z grupą, z którą się pracuje. Projekt sprawił, że nauczyliśmy się odpowiedzialności za to, co robimy. Przygotowywanie audycji to czasami ciężka praca i nieraz zdarzały się nam wpadki oraz towarzyszył nam stres. Dla mnie najbardziej stresujący był wywiad z Panem Jackiem Stramą. Był to pierwszy raz, kiedy wspólnie z koleżankami miałyśmy przeprowadzić prawdziwy wywiad i nie bardzo wiedziałyśmy, jak się do tego zabrać. Na szczęście Pan Strama był bardzo miły, a stres okazał się zupełnie nieuzasadniony. Projekt „Szkoła w radiu” jest świetny i pomocny dla młodych ludzi, którzy mają plany związane z dziennikarstwem, a do tej pory nie wiedzieli, czy powinni to robić. To szansa, aby każdy z nas mógł się sprawdzić i stwierdzić, czy naprawdę chce się tym zająć, a także nauczyć się wielu nowych rzeczy. Moim zdaniem takich projektów powinno być jeszcze więcej! 🙂
Agnieszka Rysiewicz

Trzeba pamiętać, że projekt to nie tylko przygotowywanie audycji publicystycznych, jest też druga strona – teoretyczna. Podczas warsztatów poznawaliśmy m.in. tajniki pracy reportera, sztukę prowadzenia wywiadów czy też uczyliśmy się, jak kontrolować mowę ciała. Dla mnie osobiście projekt był szansą, dzięki której mogłem się realizować, zarówno przygotowując i nagrywając audycje, jak i nadając im taką formę, jaką słyszeliście na antenie – lubię być panem sytuacji 🙂
Jakub Klamka

Podczas warsztatów zdobyłam teoretyczne podstawy dziennikarstwa, jak również poznałam jego stronę techniczną. Praca nad audycją była dla mnie świetną zabawą, choć muszę przyznać, że początki były trudne, bo nie zawsze wiedziałam, jak przekazywać i akcentować niektóre informacje w trakcie programu. Uczestnicząc w projekcie dowiedziałam się, jak – od początku do końca – przygotować audycję publicystyczną. Oprócz wiedzy z zakresu dziennikarstwa zdobyłam też doświadczenia innego rodzaju. Dowiedziałam się na przykład, że zawsze trzeba liczyć przede wszystkim na siebie, bo niestety praca w grupie nie zawsze jest możliwa.
Magda Hanula

Na początku, gdy usłyszałem o warsztatach nie byłem przekonany, czy chcę brać w nich udział. Namówiły mnie koleżanki, z którymi tworzyliśmy program. Paradoksem jest to, że to właśnie ja się wkręciłem, a one zrezygnowały i zostawiły mnie samego. W sumie nie dziwię im się – praca dziennikarza to ciężkie zajęcie, wymaga organizacji i pewności siebie, której właśnie mi brakuje. Na szczęście redaktor naczelna, Pani Anna Worobiec-Tonia cały czas trzymała pieczę nade mną i nad audycją, dzięki czemu nie byłem sam z moimi problemami. A na samym końcu, po trudach organizowania się, tworzenia planu i realizowania go przychodziła satysfakcja z dobrej, solidnie wykonanej pracy. Nawet jeśli przyszłości nie będę wiązał z zawodem dziennikarza, dzięki próbom i uczeniu się na własnych błędach stałem się bardziej przedsiębiorczym człowiekiem, za co dziękuję.
Zygmunt Mocek

Moim zdaniem warsztaty dziennikarskie to dobra propozycja dla uczniów naszej szkoły, gdyż młodzież mogła w ciekawy sposób wykorzystać swój wolny czas. Podczas zajęć panowała bardzo pozytywna atmosfera, wszyscy się ze sobą dobrze dogadywali. Na początku nie było łatwo, ale z czasem nagrywanie audycji szło nam coraz lepiej. W radiu Pryzmat wszystko było doskonale zorganizowane i bardzo mi się w studiu podobało – z chęcią tam przychodziłam i mam nadzieję, że jeszcze wrócę 🙂
Kinga Cebo

